همشهری آنلاین: دکتر علی لاریجانی تاکید کرد مواضع ایران و طرف مقابلش در بحث غنی‌سازی اورانیوم به یکدیگر نزدیک‌تر از پیش شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از دو روز مذاکره‌ با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی اختصاصی با روزنامه اتریشی کوریر در خصوص اختلاف ایران با طرف مقابل در بحث تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد: راه‌حل‌هایی منطقی وجود دارد و همیشه می توان راه حل‌هایی منطقی  را متصور شد.
وی با اشاره به مذاکراتش در وین با بیان این که دو طرف ایده‌های  متفاوتی داشتند، اما در مجموع به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند، ادامه داد: تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بخشی از مذاکرات بود. مشکلات دیگری وجود دارد که باید حل شوند.
لاریجانی با اشاره به ابهامات موجود در مجموعه پیشنهادی اروپا برای ایران و پاسخ تهران به این مجموعه تصریح کرد: مساله اصلی این است که ابهامات دو طرف رفع شود. گام اخیر برای نزدیک‌تر کردن ایده‌های دو طرف بود. مفهوم این مذاکرات، شناخت یکدیگر و نزدیک‌تر شدن به هم بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در تشریح دلیل تهران برای دنبال نکردن دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای گفت: کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند بیشتر از آن به عنوان ابزاری دفاعی یاد می‌کنند. ما به اندازه کافی قابلیت دفاعی داریم که بتوانیم از خودمان محافظت کنیم و به بمب اتمی نیازی نداشته باشیم. ما اصولا با سلاح های کشتار جمعی مخالفیم، چرا که ما این را با گوشت و خون خودمان لمس کرده‌ایم. ما این را زمانی لمس کردیم که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی سلاح‌های شیمیایی را برای استفاده علیه ما و ساکنان حلبچه  در اختیار صدام گذاشتند. برای همین مسایل است که سلاح‌های کشتار جمعی از نظر ما غیرقابل پذیرش است.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که اگر پیشنهاد غربی‌ها آن قدر خوب باشد که به ایران از نظر اقتصادی سود برساند، آیا این امکان وجود دارد که تهران غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذارد؟ گفت: مساله این نیست. این موضوعی چندبعدی است. مساله فقط در نظر داشتن جنبه‌های اقتصادی و سیاسی نیست. ما می‌خواهیم برای موضوعی معین، راه حلی معین بیابیم. راه حل ما باید جامع باشد و تمام مشکلات را حل کند. ما نمی‌خواهیم مساله را از بین ببریم، بلکه می‌خواهیم آن را حل کنیم.

کد خبر 3890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز